![]() ![]() |
![]() ![]() | |
Bob Scobey’s San Francisco Jazz, deel 2 Frisco Jazzband Graag had ik in 1962 het optreden mee willen maken van Bob Scobeys Frisco
Jazzband in de Jaap Edenhal Jazz by the Golden Gate Bob Scobey werd geboren op 9 december 1916 in Tucumcari, New Mexico. Tot zijn 14e jaar woonde zijn familie in Stockton, California. Op school leerde hij spelen op de cornet. Alhoewel chemie zijn belangstelling had, koos hij toch voor een muzikale carrière. Zijn keuze voor muziek zal ook wel te maken hebben gehad met de enorme depressie waarin de USA op dat moment zat. Banen waren niet te krijgen, dus dan maar de muziek in. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat Bob in die periode linkse (lees Marxistische) sympathieën ontwikkelde, toen hij er als jongeman getuige van was hoe ingehuurde knokploegen met honkbalknuppels en ander wapentuig stakingen braken. De sociale tegenstellingen (arm contra rijk) waren op dat moment zô groot dat hij wel een keuze moest maken. Hij ging spelen in zoetgevooisde baliroomorkesten en switchte naar trompet, totdat hij in 1938 in contact kwam met Lu Watters en Turk Murphy, waarmee hij ging spelen in de Yerba Buena Jazzband (YBJB) - zie deel 1 van San Francisco Jazz. Bij de YBJB speelde Bob de tweede partij, maar Lu liet hem regelmatig de eerste en ook de solopartij spelen. Na het sluiten van de Dawn Club ging Bob ook nog mee naar Hambone Kelly, maar hij was ambitieus en startte in 1947 met zijn eigen orkest, de Alexander Jazzband, genoemd naar zijn zoon. De hegemonie van de gekortwiekte YBJB was in de buurt van San Francisco nog steeds onaantastbaar. Bob begon te spelen in een wat lossere, meer swingende stijl in vierkwartsmaat, die heel duidelijk afweek van de tweekwartsmaat van de YBJB. Het bleek geen succes en ook de platen die hij maakte voor het Trilon-label en later voor zijn eigen Ragtime-label waren alles16 behalve toppers. Gespeeld werd er in en om San Fancisco, maar met wisselend succes. Ongeveer een jaar nadat Lu Watters het doek had laten vallen over Hambone Kelly, heropende Bob Scobey de tent onder de naam Alexander’s. Helaas kreeg Bob geen drankvergunning en je kunt een nachtclub niet draaiende houden met Coca Cola. Een en ander was een gevolg van een aanraking met justitie, nota bene uit 1940, waarvan hij ook nog was vrijgesproken. Op de hotelkamer waar hij logeerde met ene Charles Spencer Haerr werd hij toen gearresteerd wegens het in bezit hebben van marihuana ter waarde van $ 2000. Het voorval bleef hem achtervolgen. Bob speelde tussen de bedrijven door ook nog een tijdje in de pas geformeerde Turk Murphy Jazzband en op de platen die hij daarmee maakte voor het Good Time Jazz-label horen we duidelijk de veranderde stijl van de Frisco Jazz: vrijer en swingender. Swingin’ minstrel Clancy Hayes De grote doorbraak kwam in 1950 toen Bob Scobey de naam Alexander
Jazzband veranderde in Frisco Jazzband.
Good Time Jazz Om het succes van het orkest volledig uit te buiten trok Bob regelmatig
gastsolisten aan. De New Orleans klarinettisten Albert Nicholas en Darnell
Howard, legendes die nog met Jelly Roll Morton en King Oliver gespeeld hadden,
maar ook blueszangeres Lizzie Miles speelden met hem mee. Lovende kritieken en
werk genoeg. Bob had het juiste concept gevonden en scoorde hit na hit door zijn
open trompet, die fel en gedurfd
TV en de Frisco-band op de culturele toer Stond televisie in Europa nog in de kinderschoenen, in Amerika stond de kijkkast welhaast in elk huishouden. De Frisco-band was wekelijks wel ergens op de diverse stations te vinden. Zij speelden in de Flamingo in fun city Nevada, Zardi’s in Hollywood, Blue Note en Preview in Chicago, Roundtable en Basinstreet East in New York. Elke keer was er wel een lokaal TV- of nationaal station in de buurt om opnamen te maken. Bob werd ook gastsolist in een gelegenheidsformatie als begeleiding van een show, jazz session gepresenteerd door Dr. Benjamin Draper. Was jazzmuziek in de USA jarenlang een ondergeschoven kindje geweest, in de jaren vijftig begon het eindelijk bij een groep intellectuelen door te dringen dat hier sprake was van een wel heel bijzondere Amerikaanse kunstuiting. Jazz and poetry, jazz versus classics en lezingen over hun eigen muziek op universiteiten en in de concertzalen; het heeft een halve eeuw geduurd, maar eindelijk werd jazz serieus genomen. Bob Scobey ging op tournee met Dr. S.T. Hayakawa, die lezingen hield over blues en jazz. Met zangeres Lizzie Miles en de band zorgden zij voor de muzikale omlijsting, waarbij dan de verschillende stijlen van de jazz ten gehore werden gebracht. Dat Bob het hoogtepunt van zijn carrière had bereikt, blijkt uit het feit dat hij zijn eigen jazzclub begon. De club kreeg de toepasselijke naam Storyville. De volgende stap was een experiment met klassieke muziek. Op 14 april 1956 trad het orkest van Bob Scobey op in het Opera House samen met het San Francisco Symfonie-orkest. Alexander Fried van de San Francisco Examiner schreef dat het een adembenemend optreden was. De keurige dames en heren die de klassieke concerten bezochten, waren bijna niet in toom te houden. Heel bijzonder was in die periode ook het optreden van blueszangeres Lizzie Miles. Geboren in New Orleans, was ze het buurmeisje van Sidney Bechet en had hem nog in korte broek op zijn fluitje (van een cent) horen spelen. Al in 1914 kwam ze in het vak en trad op in het circus van de Cole Brothers. In de jaren twintig horen we haar bij King Oliver en Louis Armstrong in Chicago en bij Clarence Wiliams in de jaren dertig. Black Rose was wel een heel toepasselijke bijnaam. Nadat ze bij diverse theateragenten had getracht aan werk te komen en telkens weer te horen kreeg dat ze te oud was, greep ze de kans toen Bob Scobey haar vroeg met zijn band te komen optreden. In Ebony Magazine werd ze ginterviewd: Bluessinger makes come back at 60. Lizzie Miles is een nieuwe sensatie. Deze zangeres van 60 jaar jong uit de ragtime-periode heeft de opmerkelijkste comeback gemaakt in de geschiedenis van de showbizz bij het bekende dixielandorkest van Bob Scobey. Trouble in Paradise Na jarenlang onder contract van Good Time Jazz gestaan te hebben, kreeg
Bob een aanbieding van Verve Records met betere condities. Jazzmusici hebben
altijd een wat gespannen relatie gehad met hun platenmaatschappijen. Vaak genoeg
werden er geen royalties (een percentage over de verkoop) betaald. Het bekende
smoesje was dan dat de verkoop niet voldoende was en dat ze nog niet eens uit de
kosten waren. Bij Verve dacht Bob beter af te zijn, maar hij kwam na drie
langspelers opgenomen te hebben toch weer van een koude kermis thuis. Pas na
zijn overstap naar RCA Victor werd hij voor zijn prestaties beloond en kwamen de
royalties binnen. Opnamen met Bing Crosby sloegen goed aan en ook de jazzplaten
werden uitstekend verkocht. Een jaarcontract in de Continental Club in Chicago
resulteerde in een plaatopname met de bekend Chicagopianist Art Hodes: Rompin
and Stompin. Internationale tournee Abe Saperstein, manager van de wereldberoemde Harlem Globetrotters, een basketball ploeg, die een waanzinnige show weggaf, benaderde Bob in 1962 om de muzikale omlijsting van het optreden te verzorgen tijdens een Europese tournee van drie maanden. Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Ierland, België en ook ons land werd aangedaan. Niet alleen de Globetrotters hadden veel succes, maar ook de jazzliefhebber kon zijn hart ophalen. Toch had het teveel van zijn krachten gevergd. Bij terugkeer in Amerika voelde Bob zich niet goed en wilde door middel van een kleine vakantie gaan uitrusten, maar het pakte anders uit. Hij moest met spoed opgenomen worden in het ziekenhuis met buikklachten. Er werd kanker geconstateerd. Na enige tijd onder behandeling te zijn geweest, mocht hij voor herstel naar huis. Toch ging hij weer spelen. De vreemde voorspelling van Lizzie Miles, dat zij Bob nog zou overleven, kwam nog bijna uit. Echter op het moment van het herstel van Bob overleed zij op 67-jarige leeftijd in New Orleans, terwijl Bob weer aan het werk was. Het herstel van Scobey bleek van korte duur. Op 12juni 1962 moest hij de trompet aan Maarten geven. Hij werd 47 jaar oud. Wim Keller
© 2009-2012
Wim keller.nl
|